AKKC Logo

Billetkontor  |  +45 99 35 55 66

Mødelokale  |  Book et mødelokale

Nyhedsbrev  |  Tilmeld dig nu

Større tekst Mindre tekst

De 39 Trin

28. september 2017

Anmeldelse af De 39 Trin
Aalborghallen 26. september 2017
Anmeldt af Per Rye

stjernestjernestjernestjernestjerne

De 39 trin i hæsblæsende tempoFælles - Instagram

De 39 trin, som AKKC præsenterede med Niels Olsen, Thomas Mørk, Mads Knarreborg og Kristine Yde på scenen, er en virkelig finurlig og hæsblæsende forestilling i den lettere og folkelige genre. Der er masser at guf for smilebåndene.

Thomas Mørk er helt forrygende og eminent – ikke mindst i de kvindelige roller, i sin mimik og i sine replikker. I det hele taget er det næsten ikke til at forstå, at skuespillerne – især Thomas Mørk og Niels Olsen – formår at skifte kostumer undervejs i det tempo, som de gør. Det siges, at de spiller 126 roller på 2 timer. I sig selv en aldeles flot præstation!

Imponerende er det, at hele stykket ruller over scenen med få virkemidler. Noget af det, der gør allerstørst indtryk, er den finurlige og nøje gennemtænkte brug af lyd- og lyseffekter. Straks fra starten slår musikken tonen af: vi er i Hitchcocks univers.

Der spilles rigtig meget på netop det finurlige. Der trækkes undervejs paralleller til Hitchcocks ”Psycho”, ”Fuglene” og ”Menneskejagt”. Ja undervejs i Sk(r)otland, hvor der også anvendes skyggespil, aner man et kort øjeblik konturerne i profil af mesteren selv: Hitchcock.

De få virkemidler med enorm effekt oplever man mange gange – f.eks. da bord og stole laves om til en bil, hvor skuespillerne spiller på alle de mimiske strenge til lys og lyd, eller at et lille tog kører hen over scenen for at illustrere, at der nu skiftes til en tur i kupé med toget op til Sk(r)otland. Døre og vinduer trilles rundt på scenen med en fantastisk effekt, som skuespillerne på fornem vis formår at udnytte.

Thomas Mørk imponerer. Niels Olsen er altid sjov og underholdende og giver os mange gode grin undervejs uden dog at svinge sig helt til tops – måske er hans rolle lidt for stereotyp? Mads Knarreborg og Kristine Yde præsterede dygtige, gedigne og veldrejede roller. Alle 4 skuespillere formår på bedste vis at spille på mimikken og spille med på lydene og lysskiftene.

”Allright. Allright, Allbright,” lød en af replikkerne – for lige at trække en parallel til en tidligere amerikansk udenrigsminister. Sådanne ordspil var der flere gange i stykket.

Jeg vil give stykket ***** ud af 6 mulige.

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere